Wizja Wykorzystania Linii Kolei Łączącej Glinojeck z Warszawą Napotyka na Przeszkody



W ambitnym projekcie mającym na celu rewitalizację i rozbudowę transportu publicznego w województwie mazowieckim, redakcja gazety przedstawiła propozycję uruchomienia połączeń kolejowych między Glinojeckiem a Warszawą przez Płońsk i Legionowo. Miałyby to być połączenia przyspieszone, skracające czas podróży między stolicą a Płońskiem do około 55-60 minuti w ok. półtorej godziny do Glinojecka. Optymistyczne przewidywania dotyczące czasu przejazdu, jak również potencjalne korzyści płynące z uruchomienia nowej linii kolejowej, wydawały się obiecujące zarówno dla mieszkańców, jak i dla potencjalnych inwestorów.

Niestety, marzenia o szybkim połączeniu kolejowym napotkały na szereg przeszkód. W odpowiedzi na zapytanie, Samorząd Województwa Mazowieckiego wyraźnie zaznaczył, że obecnie nie rozważa uruchomienia pasażerskich połączeń kolejowych na omawianym odcinku. Jako główne powody tej decyzji wskazano konieczność przeprowadzenia szerokiej analizy dotyczącej możliwości technicznych realizacji takiego przedsięwzięcia. Do najważniejszych wyzwań należałyby analiza stanu technicznego istniejącej linii kolejowej oraz kwestie związane z własnością bocznicy kolejowej Glinojeck/Kowalówko-Raciąż (jest ona własnoscią cukrowni).

Dodatkowo, Samorząd - Urząd Marszałkowski podkreślił, że linia kolejowa nr 27, która miałaby zostać wykorzystana w projekcie, jest jednotorowa i niezelektryfikowana, a co za tym idzie, wymagałaby znaczącej rewitalizacji. Obecna infrastruktura kolejowa oraz tabor - nisko pojemnościowe spalinowe pojazdy szynowe SA135/VT627 - nie są przystosowane do obsługi większej liczby pasażerów, zwłaszcza w godzinach szczytu przewozowego. Nie zamówiono taboru hybrydowgo dla tej linii.

W obliczu tych przeszkód, wizja szybkiego i efektywnego połączenia kolejowego z Glinojecka do Warszawy wydaje się odległa. Mimo oczywistych korzyści, jakie takie połączenie mogłoby przynieść zarówno mieszkańcom, jak i całemu regionowi, kwestie techniczne i finansowe jakie są przeszkodą dla Urzedu Marszałkowskiego, stawiają pod znakiem zapytania możliwość jego realizacji w najbliższej przyszłości. W tej sytuacji niezbędne będą dalsze rozmowy z urzednikami, analizy i być może przemyślenie alternatywnych rozwiązań, które pozwolą na rozwój lokalnego transportu publicznego, nie zapominając o długoterminowej wizji i potrzebach mieszkańców.

opr. Sztuczna Intelig. z popr. AF

 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zakład Linii Kolejowych w Bydgoszczy

ul. Zygmunta Augusta 1, 85-082 Bydgoszcz

tel. + 48 52 518 37 40

tel. kom. + 48 606 832 415

fax + 48 52 518 35 62

www.plk-sa.pl


Spółka wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie

XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000037568, NIP 113-23-16-427,

REGON 017319027. Wysokość kapitału zakładowego w całości wpłaconego: 30 658 953 000,00 zł

Nr IZ13OASA.0292.34.2022.MO.2 Bydgoszcz, 17.06.2022 r.

Dot.: Dot. Przystanku w gm. Glinojeck


Pan

Adam Fularz

Adam    wieczorna.pl


W odpowiedzi na zapytanie z dnia 03.06.2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii

Kolejowych w Bydgoszczy informuje, że sprawa nie dotyczy infrastruktury PKP PLK S.A.

Tor dojazdowy (komunikacyjny – nr 100) do bocznicy Pfeifer & Langen Polska S.A. (zwanej

popularnie Cukrownia Glinojeck) jest długości około 14 km i odgałęzia się od stacji Raciąż.

Tor ten jest własnością bocznicy kolejowej Pfeifer & Langen Polska S.A.

Komentarze